اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی

۴ بازديد

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی چیست و چه اهمیتی دارد؟ اشخاص حقوقی و شرکت ها به منظور اجتناب از تخلفات مالیات های مستقیم و انجام تعهدات مالیاتی خود و کاهش میزان مالیات، موظف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی، پرداخت درآمد عملکرد، ارائه صورت وضعیت مالی و سود می باشند. و صورت زیان به سازمان مالیاتی. در این مقاله از شرکت خدمات مالی داراکو شما را با اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی چیست آشنا می کنیم.

اظهارنامه مالیاتی شرکت چیست؟

طبق قانون مالیات های مستقیم کشور، شرکت ها باید عملکرد خود را در طول سال مالی گزارش دهند (یک سال شمسی از اول آوریل شروع و در 29 مارس هر سال به پایان می رسد). ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان مالیاتی در مهلت تعیین شده در صورتی که پس از مهلت مقرر سازمان مالیاتی ارسال شود جرم غیرقابل گذشت است. همچنین باید بدانید که لازمه تنظیم اظهارنامه مالیاتی، وجود سیستم حسابداری به روز و مستندات معتبر است.

انواع اظهارنامه مالیاتی

یکی از موارد پرکاربرد، اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی است. به طور کلی اظهارنامه یک شخص حقوقی به شرح زیر است.
بیانیه فردی
اعلامیه اشخاص حقوقی
مشخصات مربوط به اجاره املاک و مستغلات
اظهارنامه مالیات بر درآمد کسب و کار خودرو
اظهارنامه مالیات بر ارث
بیانیه ارزش افزوده

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی مالی چیست؟

سیستم مالیاتی برای اشخاص حقوقی

طبق ماده 110 قانون مالیات های مستقیم، کلیه مشاغل و شرکت ها باید گزارش، ترازنامه و صورت سود و زیان را به اداره مالیات محلی محل فعالیت خود ارائه دهند. افراد می توانند اطلاعات اظهارنامه مالیاتی را به آدرس پورتال خدمات الکترونیکی ملی سازمان مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir ارسال کنند.
نکته اصلی وصول مالیات این است که اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع و به درستی تهیه و ارسال کنید.

مهلت ارسال اطلاعات مالیاتی برای اشخاص حقوقی

رعایت مهلت تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقوقی یکی از شرایط اجتناب از جریمه و دریافت معافیت مالیاتی است. اهمیت این موضوع در پرکردن اظهارنامه مالیاتی، ارائه لیست بیمه و سایر موارد مربوط به شرکت بسیار بالاست. اشخاص حقوقی حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالیاتی فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و تسلیم کنند. به عنوان مثال، اگر سال مالی یک شرکت قبل از پایان اسفند 1401 به پایان برسد، شرکت باید با آن موافقت کند و اظهارنامه مالیاتی خود را تا 31 ژوئیه 1402 ارائه کند.
در سال 1402 نیز امکان تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد اما تاکنون هیچ اطلاعیه ای در این زمینه داده نشده است.

برای اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی چه مدارکی لازم است؟

آیا می دانید برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی چه مدارکی لازم است؟ شما می توانید این کار را به صورت آنلاین انجام دهید. قبل از شروع مراحل ثبت آگهی حتما مدارک لازم را تهیه کنید. این اسناد شامل اساسنامه، پروانه کسب، دفترچه حساب و صورت سود و زیان شرکت می باشد. سپس می توانید برای ثبت نام و ارائه اظهارنامه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. به این ترتیب روند کار را تسریع کرده و در زمان صرفه جویی خواهید کرد.

چگونه می توان اظهارنامه اشخاص حقوقی را ثبت کرد؟

تسلیم اظهارنامه برای هر شرکت یا کسب و کاری برای فعالیت قانونی و پرداخت مالیات مهم و ضروری است. نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی به شرح زیر است:
اولین قدم در این فرآیند، ورود به درگاه خدمات مالیاتی کشور (Mytex) است. با ورود به این پورتال و تکمیل اطلاعات مورد نیاز می توانید مراحل بعدی ثبت نام را ادامه دهید.
مرحله دوم انتخاب پرونده مالیاتی و پیوست اطلاعات فایل درآمد می باشد.
در مرحله سوم اطلاعات مورد نیاز باید توسط نماینده شرکت وارد شود و اطلاعات مربوط به درآمد، هزینه، صادرات، واردات و ... نیز ثبت شود.
در مرحله چهارم، محاسبه مالیات بر درآمد وارد شده و پس از تایید نهایی اظهارنامه مالیاتی، فاکتور مالیاتی صادر می شود.
در نهایت، صورت حساب مالیاتی را می توان به روش های مختلفی پرداخت کرد. رعایت صحیح این مراحل بسیار مهم است، زیرا به شما امکان می دهد مالیات را به درستی محاسبه کنید و از پرداخت مالیات های زیاد و ناقص خودداری کنید. در نهایت اجرای صحیح و دقیق این مراحل به شرکت ها و بنگاه ها کمک می کند تا بدون مشکل قانونی و مالیاتی به فعالیت خود ادامه دهند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.